دسته‌ها
معماری و دکوراسیون داخلی

کافه شنف دیدار جای، جایی برای دیدن و شنیدن

آنچه در این یادداشت خواهید خواند توصیفی است از کافه‌ای زیبا که این روزها دیگر سر جایش نیست. جایی که مثل تعداد زیادی از کافه‌های دیگر این شهر (تهران) چند ماه پس از آمدن ویروس کووید19 به‌اجبار از دوستدارانش خداحافظی کرد و برای مدتی نامعلوم بسته شد.

تصور کنید که بعد از تمام شدن کنسرت موزیسین موردعلاقه‌تان، همراه با دوستان خود از تالار وحدت خارج می‌شوید. شاید دوست داشته باشید گوشه‌ای دورهم بنشینید، قهوه‌ای بنوشید و در مورد حال و هوای خود، در لحظات شنیدن قطعات موسیقی و لذت چشیدن طعم تجربه مشترکتان با دوستانتان صحبت کنید. حتماً اولین چیزی که به ذهنتان خواهد رسید، رفتن به کافه‌ای مناسب و آرام است. در این صورت نیازی نیست که مسافت زیادی را طی کنید تا کافه مناسبی را بیابید. شنف دیدار جای در همان نزدیکی‌ها در انتظار شماست.

آدرس کافه شنف دیدار جای کجاست؟

همراه با دوستانتان قدم‌زنان که به سمت خیابان خارک حرکت کنید، شاید کمتر از 10 دقیقه بعد جلوی در ورودی کافه شنف دیدار جای باشید. بهتر است دنبال یک ورودی پرنقش‌ونگار نگردید. کافه در فلزی بزرگ و تیره‌رنگی دارد که به‌صورت تاشو باز شده و شما را برای ورود به یک باکس پله ساده تشویق می‌کند.

آدرس کافه شنف دیدار جای: خیابان انقلاب، بین چهارراه ولیعصر و پل حافظ، خیابان خارک، پلاک ۱۴، نگارخانه شماره ۱۴

جایی برای دیدن، دکوراسیون داخلی کافه شنف دیدار جای

با ورود به این باکس پله ساده، بهتر است دل‌زده نشوید و در مورد فضای کافه قضاوت نادرستی نداشته باشید. با دیدن نام کافه روی دیوار پاگرد طبقه اول به سمت در کافه هدایت می‌شوید. در بدو ورود کتاب‌های آویزان شده از زیر پله‌های فلزی نظرتان را جلب خواهد کرد. کتاب‌هایی که بر روی هرکدام از آن‌ها یک فنجان و نعلبکی جا خوش کرده‌اند. سر که برگردانید و نگاهی به فضای کلی کافه بیندازید می‌بینید که دیوارهای ساده و سفیدرنگش این فرصت را به آثار هنری روی دیوارها داده‌اند که به‌خوبی خودنمایی کنند.

مبلمانی مدرن و اغلب با رنگ‌های خنثی از جنس چوب، فلز و پارچه به‌خوبی کنار هم نشسته‌اند و ترکیبی امروزی و جذاب را به وجود آورده‌اند. درست است که گرمای رنگ چوب و فرش‌ها (با طرح و نقش ایرانی)، توانسته تعادل خوبی در هم‌نشینی با اجزای فلزی و پارچه‌های خاکستری‌رنگ مبلمان به وجود بیاورد، اما همچنان آثار هنری روی دیوار جلوه گری می‌کنند. با دیدن همه این موارد حتماً مطمئن می‌شوید که به یک کافه گالری قدم گذاشته‌اید و در آنجا برای دیدن مجموعه‌ای هنری، همه‌چیز فراهم است. نورپردازی نمایشگاهی روی سقف، نزدیک دیوارها، نشانه واضحی از این موضوع است.

 

لذت بردن از دقت در طراحی اجزای کافه

به نظر می‌رسد که وسایل و لوازم دکوری در این فضا با دقت و ظرافت خاصی انتخاب یا طراحی‌شده‌اند. از جذابیت گلدان‌های فلزی روی میزها (که همیشه گله‌ای شادابی را در آن‌ها می‌بینید) گرفته تا لوسترهای سقفی و تگ‌های فلزی که بعد از سفارش گرفتن به شما تحویل خواهند داد، همه اجزا در هماهنگی هستند.

در گوشه‌کنار کافه، آباژورهایی هم هست که پایه‌های آن‌ها را کتاب‌های قدیمی و قطوری شکل داده‌اند. اولین بار که به کافه رفته بودم در مورد ایده طراحی داخلی کافه، کتاب‌های آویزان شده از زیر پله و آباژورها از مدیر کافه سؤال‌هایی پرسیدم. همان‌طور که مدیر کافه توضیح داد: خانم روشنک طهرانی، طراح داخلی کافه گالری قصد داشته که با آویزان کردن کتاب‌ها زیر پله و قرار دادن فنجان‌ها روی آن‌ها به مفهوم «نوشیدن کتاب» و با استفاده از کتاب‌ها به‌عنوان پایه آباژورها به مفهوم «روشنایی‌بخش بودن» کتاب‌ها اشاره کند.

کافه شنف دیدار جای، از نظام عامری تا بهرام بیضایی

آن روز، صحبت طولانی شد و اطلاعات بیشتری در مورد معماری و انتخاب نام کافه به دست آوردم. معمار اصلی این بنا آقای نظام عامری از معماران سرشناس ایرانی و از شاگردان معمار صاحب سبک آمریکایی آقای فرانک لوید رایت بوده‌اند.

«شنف دیدارجای» هم نامی است که آقای بهرام بیضایی پیشکسوت سینمای ایران برای کافه گالری انتخاب کرده‌اند. کپشن یکی از پست‌های اینستاگرام کافه هم توضیح مختصری دراین‌باره می‌دهد:

ما اعتقادداریم «اسم» اولين قدم برای تشکیل هويت فرد، ساختمان یا هر مجموعه است. پس از استاد كسب تكليف كرديم براي اسم و ايشونم بهترين پيشنهاد رو به ما دادند:

آمد سوم، شنفديدارجای، توجای و بيرون جای
طبقه سوم، جايی براي ديدن و شنفتن،تو و بيرون.

استاد بهرام بيضايي سایه‌ات مستدام

اگر به موضوع این نام‌گذاری علاقه‌مند هستید. حتماً هنگام ورود به کافه به راهنمای طبقات روی دیوار پاگرد پله دقت کنید.

منو کافه شنف دیدار جای، خوراکی‌هایی برای نسل امروز

فضای پاسیو مانند، سالن طبقه پایین و یا سالن طبقه بالا، هرکدام را که انتخاب کنید، حتماً از نشستن در یک‌گوشه‌ از این کافه لذت خواهید برد. زمانی که نوبت به دیدن منو برسد، احتمالاً نحوه نام‌گذاری خوراک‌های آن توجه شما را جلب خواهد کرد. اگر در میان منو به نام «سالاد به سبک فیل سرآشپز» برخورد کردید، تعجب نکنید. «فیل» نام مستعار سرآشپز کافه است. به نظر من، این سالاد می‌تواند انتخاب خوشمزه‌ای باشد. پیشنهاد دیگر من این است که از میان نوشیدنی‌ها، «خنکی شنف دیدار جای» را هم امتحان کنید.

در این کافه، به جز نوشیدنی‌ها، خبری از غذاهای سنتی ایرانی نیست. نوشیدنی های گرم و سرد، کیک ها و بیشتر خوراک هایی که انتظار دارید در یک کافه مدرن ببینید را می توانید در این منو ببینید. ظاهر خوراک‌ها در این کافه بسیار خوش‌رنگ و لعاب است و به‌خوبی طعم خوشمزه آن‌ها را پشتیبانی می‌کند. مثل اغلب کافه‌ها می‌توانید پروسه دم کردن قهوه را روی کانتر اصلی کافه از نزدیک ببینید.

قیمت‌ها به نسبت دیگر منوی دیگر کافه‌های هم‌سطح معقول به نظر می‌رسد. پس با خیال راحت انتخاب کنید و مطمئن باشید که کیفیت قهوه و دیگر خوراکی‌ها حتماً مورد تأییدتان خواهد بود.

جای برای شنیدن، آرامش در کافه شنف دیدار جای

سبک موسیقی‌هایی که در این کافه گالری پخش می‌شود اغلب موردعلاقه جوانان است. از موسیقی ایرانی گرفته تا سبک‌های متنوع بین‌المللی! بااین‌حال آرامش فضا به شما اجازه خواهد داد تا با گروه دوستانتان با آسودگی گپ و گفتی داشته باشید.

گفتگوی شما با کارکنان کافه هم به همان شکل معمول که انتظار می‌رود اتفاق خواهد افتاد. کارکنان کافه اغلب رفتاری محترمانه دارند و پیگیر درخواست‌های شما خواند بود.

نکات مهم:

  • فقط در فضای پاسیو مانند کافه می‌توانید سیگار بکشید. پس اگر این نکته برای شما مهم است، حتما هنگام انتخاب محل نشستن به این نکته توجه کنید.
  • ساعت کار کافه: 8 صبح تا 23 شب
  • برای خوردن صبحانه، ناهار، شام و میان وعده ها می توانید به کافه شنف دیدار جای بروید.
  • برای رزرو می توانید با کافه تماس بگیرید: 02166703878
  • برگزاری جشن تولد در کافه، با هماهنگی قبلی و همکاری کارکنان امکان پذیر است.

نویسنده: لاله داورپناه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *